Integracja sensoryczna

Integracja sensoryczna w Suchym Lesie koło Poznania

Integracja sensoryczna to sposób przetwarzania bodźców docierających ze wszystkich wymienionych powyżej zmysłów przez mózg, a także ich uporządkowanie.

Rezerwacja telefoniczna
Integracja sensoryczna

Kiedy warto skorzystać z integracji sensorycznej?

Mamo! Pomożemy Ci, nawet jeśli nie wiesz, czy Twoje dziecko ma chwilowy bunt, czy już warto wesprzeć je terapią. 🤸

Jeśli Twoje dziecko:

✔️nie lubi się ubierać i drażnią je metki,
✔️nie lubi mycia włosów, zębów i noszenia czapki, kąpieli
✔️bywa pobudzone, uderza, jest impulsywne, rzuca się na ziemię,
✔️jego ruchy są „niezgrabne”, często się potyka,
✔️przeszkadza mu hałas, szybko się rozprasza i irytuje,
✔️nie lubi lepić z plasteliny, dotykać innych faktur, mieć „brudnych” rąk,
✔️ma problemy z liczeniem, czytaniem
✔️ masz wrażenie, że nawet gdy się uderzy, nie odczuwa bólu ?
Jeśli choć raz odpowiedziałaś ✔️TAK – koniecznie sprawdź to pod okiem Specjalistów!

Zapraszamy do naszej specjalistycznej Pracowni Integracji Sensorycznej w Suchym Lesie Koło Poznania.

Wykonujemy kompleksową diagnostykę integracji sensorycznej oraz prowadzimy zaplanowaną terapię. Gwarantujemy przy tym uśmiech od ucha do ucha! 🤸 Umów wizytę: 505 988 502.

Chcesz dowiedzieć się więcej o integracji sensorycznej? Przeczytaj poniższe informacje.

Integracja sensoryczna koło Poznania

Czym jest integracja sensoryczna?

Każdego dnia bardziej lub mniej świadomie korzystamy z naszych zmysłów, a mianowicie: dotyku, wzroku, węchu, słuchu, smaku oraz dwóch mniej znanych zmysłów – propriocepcji i równowagi. Propriocepcja to czucie głębokie, które pozwala nam na wyobrażenie sobie swojego ciała w przestrzeni bez spoglądania. Równowaga (układ przedsionkowy) natomiast ma wpływ na prawidłowe napięcie mięśniowe, dzięki niej utrzymujemy prawidłową postawę ciała, a nasze ruchy są skoordynowane.

Integracja sensoryczna to sposób przetwarzania bodźców docierających ze wszystkich wymienionych powyżej zmysłów przez mózg, a także ich uporządkowanie, selekcja informacji, analiza oraz przygotowanie reakcji adekwatnej do sytuacji na podstawie wcześniejszych doświadczeń. Jako ciekawostkę warto dodać, iż rozwój integracji sensorycznej zaczyna się już w życiu płodowym.

Zaburzenia integracji sensorycznej – rodzaje

O zaburzeniach integracji sensorycznej możemy mówić kiedy mózg nie jest zdolny do prawidłowego przetwarzania bodźców płynących zarówno z zewnątrz jak i z własnego ciała. Wyróżniamy 3 typy zaburzeń:

Integracja sensoryczna w Suchym Lesie

1. Nadwrażliwość sensoryczna

Wszystkie bodźce odbierane są w bardzo intensywny sposób, a to sprawia, że dzieci są w ciągłym dyskomforcie. Przy nadwrażliwości dzieci stają się wycofane, szukają spokoju. Nie lubią być dotykane, nie tolerują ostrego światła i hałasu. Inne przykłady zachowań to:

  • skarżenie się na metki przy ubraniach
  • unikanie zabaw plastycznych ze względu na różnorodność kolorów i tekstur
  • stronienie od zabaw grupowych
  • nietolerancja zabiegów higienicznych (kąpanie, czesanie, obcinanie paznokci)
  • unikanie przytulania

2. Podwrażliwość sensoryczna

W tym przypadku dzieci są osowiałe, przygaszone i otępiałe. Niechętnie podejmują się wyzwań czy aktywności, gdyż nie mają wewnętrznej potrzeby poszukiwania bodźców. Podwrażliwości sensorycznej często towarzyszy opóźnienie rozwoju.

3. Nadpobudliwość

Ostatnim typem zaburzeń integracji sensorycznej jest grupa, która charakteryzuje się nadpobudliwością. Dziecko odbiera bodźce z mniejszą intensywnością niż powinno, więc szuka dodatkowych wrażeń. Przykładowe zachowania to:

  • przewracanie siebie lub innych
  • potrzeba mocnego przytulania
  • duża konieczność biegania oraz skakania
  • potykanie się o własne stopy
  • intensywne bujanie się na huśtawce
  • brak zwracania uwagi na niebezpieczeństwo

Inne ogólne zachowania, które mogą wskazywać na problemy z integracją sensoryczną:

  • niezdarność
  • problem z utrzymywaniem równowagi
  • trudność z ubieraniem się
  • słaba koncentracja
  • reakcje nieadekwatne do sytuacji
  • zaburzenia orientacji w terenie
  • potrzeba częstej zmiany zabawek
  • trudność z czytaniem i pisaniem
  • brak dominacji jednej ręki
  • problem z zaplanowaniem ruchu
  • trudność z nauką jazdy na rowerze czy hulajnodze
  • nadmierne zwracanie uwagi na brudne dłonie

Rodzicu! Jeśli cokolwiek Cię niepokoi, zapraszamy na konsultację do naszych Specjalistów.
Umów wizytę: 505 988 502.