Audiacja

Czym jest audiacja?

Audiacja to pojęcie wprowadzone przez Edwina Gordona, które oznacza zdolność do „słyszenia” muzyki w myślach bez potrzeby odtwarzania jej na instrumencie lub słuchania w rzeczywistości. Jest to kluczowa umiejętność w Teorii Uczenia się Muzyki, ponieważ pozwala zrozumieć, analizować i tworzyć muzykę na głębszym poziomie. Audiacja jest czymś więcej niż tylko pamięcią muzyczną – to świadomy proces, który umożliwia myślenie muzyczne i wyobrażanie sobie struktury dźwięków.

Jak działa audiacja?

Audiacja przypomina procesy, które zachodzą w nauce języka. Kiedy rozmawiamy, myślimy o słowach i zdaniach, zanim je wypowiemy. Podobnie działa audiacja – pozwala „usłyszeć” i zrozumieć muzykę, zanim zagramy ją, zaśpiewamy lub zapiszemy. Oto przykłady tego, jak działa audiacja:

  • Wyobrażanie sobie melodii, którą chcesz zaśpiewać lub zagrać.
  • Przewidywanie, jak zabrzmi kolejny dźwięk w utworze muzycznym.
  • Słuchanie muzyki i „wewnętrzne” analizowanie jej rytmu, harmonii i melodii.

Etapy audiacji według Edwina Gordona

Audiacja rozwija się w kilku etapach:

  1. Audiacja wstępna: Słuchanie muzyki i naśladowanie dźwięków bez pełnego zrozumienia ich struktury. To etap, na którym dziecko dopiero uczy się „myśleć” muzyką.
  2. Audiacja podstawowa: Rozumienie i przetwarzanie prostych rytmów oraz melodii.
  3. Audiacja zaawansowana: Zdolność do analizowania, komponowania i improwizowania muzyki w myślach.

Dlaczego audiacja jest ważna?

Audiacja jest fundamentem umiejętności muzycznych. Dzięki niej uczymy się:

  • Zrozumienia muzyki: Audiacja pozwala słyszeć zależności między dźwiękami, takie jak rytm, harmonia i melodia.
  • Improwizacji i tworzenia muzyki: Muzyk potrafi tworzyć nowe melodie i rytmy w swojej wyobraźni.
  • Lepszej interpretacji utworów: Osoby z rozwiniętą audiacją mogą łatwiej wczuć się w muzykę i grać ją z większą swobodą.

Jak rozwijać audiację?

  1. Słuchanie różnorodnej muzyki: Im więcej rodzajów muzyki słuchasz, tym bardziej rozwijasz zdolności audiacyjne.
  2. Śpiewanie i naśladowanie melodii: Śpiew to jedno z najprostszych ćwiczeń, które rozwija zdolność „myślenia muzycznego”.
  3. Zabawy rytmiczne i ruchowe: Wprowadzanie ruchu do nauki muzyki pomaga rozwijać poczucie rytmu i przestrzenną wyobraźnię dźwięków.
  4. Improwizacja i kompozycja: Próba tworzenia własnych melodii w myślach lub na instrumencie wzmacnia audiację.

Przykład audiacji w praktyce

Wyobraź sobie, że słyszysz w głowie piosenkę, którą znasz, ale nie gra ona w rzeczywistości. Możesz „śpiewać” ją w myślach, zmieniać tempo, a nawet dodawać własne elementy – to właśnie audiacja.

Edwin Gordon podkreślał, że audiacja jest dla muzyki tym, czym myślenie jest dla mowy – to niezbędna umiejętność, która pozwala nam w pełni cieszyć się muzyką i rozwijać nasze zdolności.

Abdominoplastyka Afazja Angina Aparat mowy Aromaterapia Asymetria ułożeniowa Atopowe zapalenie skóry Badania obrazowe Badanie per rectum Badanie per vaginum Bark Biceps Ból Ból neuropatyczny Ból nocyceptywny Ból ostry Ból przewlekły Cellulit Choroby przewlekłe Choroby reumatyczne Choroby sezonowe Choroby układu oddechowego Ćwiczenia Kegla Częstomocz Czworoboczny lędźwi Deska Diagnostyka obrazowa Dipy Dysfagia Dyzartria Edwin Gordon FDM Fizjoterapia kobiet w ciąży i po porodzie Funkcje oralne dziecka Gaworzenie Geriatria Gorączka Grypa Gryzienie Hipertonia Hipotonia Histerektomia Język Kaszel Katar Kichanie Kinesiotaping Kinezyterapia Kontuzja Korzenie nerwowe Kość Kości długie Kości krótkie Kości płaskie Kości pneumatyczne Kości różnokształtne Laser Lekarz traumatolog Limfa Lumbago Martwy ciąg Masaż sportowy Masaż tkanek głębokich Metoda Prechtla Mięsień Mięsień dźwigacz odbytu Mięsień kulszowo-jamisty Mięsień poprzeczny brzucha Mięśnie biodrowo-lędźwiowe Mięśnie core Mięśnie dna miednicy Mięśnie poprzecznie prążkowane Mięśnie przepony Mięśnie skośne brzucha Mięśnie szkieletowe Mięśnie wielodzielne Migrena Nadgarstek Nadpobudliwość Nadwrażliwość sensoryczna Napięcie mięśniowe Naskórek Neurologia Neuromobilizacje Niemowlę Noworodek Odruch Odruch Moro Odruch ssania Odruch wrodzony Odruchy mózgowe Odruchy nabyte Odruchy rdzeniowe Onkologia Oparzenie Opóźniony rozwój psychoruchowy Osteoporoza Pełzanie Płaskostopie Płaskostopie podłużne Płaskostopie poprzeczne Plecy okrągłe Plecy wklęsłe PNF Podciąganie na drążku Podwrażliwość sensoryczna Połykanie Pompka Propriocepcja Prostownik brzucha Przeziębienie Przysiad Rehabilitacja ruchowa Rezonans magnetyczny (MRI) Ścięgna Skolioza Skóra Skóra właściwa Ssanie Stawy Stopa Techniki energizacji mięśni Tendinopatia kolana Teoria Uczenia się Muzyki Terapia manualna Terapia narzędziowa tkanek miękkich Terapia punktów spustowych Terapia sensoryczna Terapia wisceralna Tkanka łączna Tkanka łączną galaretowata Tkanka łączna luźna Tkanka łączna siateczkowata Tkanka łączna szkieletowa Tkanka łączna włóknista zbita Tkanka mezenchymatyczna Tkanka podskórna Tkanka tłuszczowa Tomografia komputerowa (TK) Tonus mięśniowy Triceps Udar Układ mięśniowo szkieletowy Ultrasonografia (USG) Wakcynolog Wcześniactwo Więzadła Włókna kolagenowe Włókna siateczkowe Włókna sprężyste Wyciskanie francuskie Wyciskanie sztangi Wylew Zaburzenia napięcia mięśniowego Zaburzenia rozwojowe Zaparcie Złamanie Zmysł równowagi Zmysł wzroku Zmysły Żucie Zwieracze