Przysiad

Czym jest przysiad?

Przysiad, znany także jako squat, to popularne ćwiczenie fizyczne, które angażuje wiele grup mięśniowych, głównie w dolnej części ciała. Jest to podstawowy ruch wykorzystywany w różnych formach aktywności fizycznej, od treningu siłowego, przez aerobik, po codzienne czynności. Przysiad jest ceniony za swoją skuteczność w budowaniu siły, poprawianiu mobilności oraz zwiększaniu wytrzymałości mięśniowej.

Technika wykonywania przysiadu

  1. Pozycja startowa: Stań prosto z nogami ustawionymi na szerokość bioder lub nieco szerzej. Stopy powinny być lekko zwrócone na zewnątrz.
  2. Ruch w dół: Zaczynając od bioder, obniż ciało do tyłu i w dół, jakbyś chciał usiąść na niewidzialnym krześle. Plecy powinny pozostać w neutralnej pozycji, a klatka piersiowa uniesiona.
  3. Głębokość: Obniżaj ciało do momentu, gdy uda będą przynajmniej równoległe do podłogi. W idealnej sytuacji, dla głębszego zakresu ruchu, biodra znajdą się poniżej kolan.
  4. Powrót do pozycji startowej: Zaciskając mięśnie brzucha, wróć do pozycji wyjściowej, koncentrując siłę w piętach i środkowej części stopy.

Mięśnie zaangażowane w przysiad

  • Mięśnie czworogłowe uda: główni wykonawcy ruchu, odpowiadają za prostowanie kolana.
  • Mięśnie pośladkowe: główne mięśnie wykorzystywane do pchania ciała z powrotem do pozycji stojącej.
  • Mięśnie dwugłowe uda: wspomagają zginanie kolan i stabilizują ruch.
  • Mięśnie brzucha i dolnej części pleców: zapewniają stabilność tułowia i utrzymanie odpowiedniej postury podczas ćwiczenia.

Korzyści z wykonywania przysiadów

  • Wzmacnianie mięśni: Przysiady skutecznie budują mięśnie i siłę w nogach i pośladkach.
  • Poprawa mobilności: Regularne wykonywanie przysiadów może poprawić zakres ruchu w stawach biodrowych i kolanowych.
  • Wsparcie dla czynności codziennych: Pomagają w wykonywaniu wielu codziennych czynności, takich jak podnoszenie przedmiotów czy wstawanie z pozycji siedzącej.
  • Korzyści metaboliczne: Intensywne przysiady mogą przyspieszać metabolizm i zwiększać spalanie kalorii.

Przysiady są niezwykle wszechstronnym ćwiczeniem, które można wykonywać prawie wszędzie i dostosowywać do różnych poziomów umiejętności i kondycji fizycznej.

Aromaterapia Asymetria ułożeniowa Badania obrazowe Bark Biceps Ból Ból neuropatyczny Ból nocyceptywny Ból ostry Ból przewlekły Cellulit Ćwiczenia Kegla Czworoboczny lędźwi Deska Diagnostyka obrazowa Dipy FDM Fizjoterapia kobiet w ciąży i po porodzie Gaworzenie Geriatria Hipertonia Hipotonia Kinesiotaping Kinezyterapia Kontuzja Korzenie nerwowe Kość Kości długie Kości krótkie Kości płaskie Kości pneumatyczne Kości różnokształtne Laser Lekarz traumatolog Limfa Lumbago Martwy ciąg Masaż sportowy Masaż tkanek głębokich Metoda Prechtla Mięsień Mięsień dźwigacz odbytu Mięsień kulszowo-jamisty Mięsień poprzeczny brzucha Mięśnie biodrowo-lędźwiowe Mięśnie core Mięśnie dna miednicy Mięśnie poprzecznie prążkowane Mięśnie przepony Mięśnie skośne brzucha Mięśnie szkieletowe Mięśnie wielodzielne Nadgarstek Nadpobudliwość Nadwrażliwość sensoryczna Napięcie mięśniowe Naskórek Neurologia Neuromobilizacje Niemowlę Noworodek Odruch Odruch Moro Odruch ssania Odruch wrodzony Odruchy mózgowe Odruchy nabyte Odruchy rdzeniowe Onkologia Oparzenie Opóźniony rozwój psychoruchowy Osteoporoza Pełzanie Płaskostopie Płaskostopie podłużne Płaskostopie poprzeczne Plecy okrągłe Plecy wklęsłe PNF Podciąganie na drążku Podwrażliwość sensoryczna Pompka Propriocepcja Prostownik brzucha Rehabilitacja ruchowa Rezonans magnetyczny (MRI) Ścięgna Skolioza Skóra Skóra właściwa Stawy Stopa Techniki energizacji mięśni Tendinopatia kolana Terapia manualna Terapia narzędziowa tkanek miękkich Terapia punktów spustowych Terapia sensoryczna Terapia wisceralna Tkanka łączna Tkanka łączną galaretowata Tkanka łączna luźna Tkanka łączna siateczkowata Tkanka łączna szkieletowa Tkanka łączna włóknista zbita Tkanka mezenchymatyczna Tkanka podskórna Tkanka tłuszczowa Tomografia komputerowa (TK) Tonus mięśniowy Triceps Układ mięśniowo szkieletowy Ultrasonografia (USG) Wakcynolog Wcześniactwo Więzadła Włókna kolagenowe Włókna siateczkowe Włókna sprężyste Wyciskanie francuskie Wyciskanie sztangi Zaburzenia napięcia mięśniowego Zaburzenia rozwojowe Zaparcie Złamanie Zmysł równowagi Zmysł wzroku Zmysły Zwieracze