Czworoboczny lędźwi

Czym jest mięsień czworoboczny lędźwi?

Mięsień czworoboczny lędźwi, znany również jako quadratus lumborum (QL), to mięsień znajdujący się w dolnej części pleców po obu stronach kręgosłupa. Jest to kluczowy mięsień odpowiedzialny za stabilizację dolnej części pleców oraz za ruchy boczne tułowia. Jego funkcjonowanie jest niezbędne dla prawidłowej postawy oraz dla uniknięcia bólu i urazów pleców.

Lokalizacja i struktura mięsienia czworobocznego lędźwi

Mięsień czworoboczny lędźwi łączy miednicę z dolnymi żebrami i kręgami lędźwiowymi kręgosłupa.

  • Górne przyczepy znajdują się na dolnych krawędziach żeber.
  • Dolne przyczepy są na grzebieniu biodrowym miednicy.

Funkcje mięśnia czworobocznego lędźwi

  1. Boczne zginanie tułowia: QL umożliwia pochylanie tułowia na boki.
  2. Stabilizacja miednicy i dolnej części pleców: Mięsień ten pomaga utrzymać stabilność miednicy i dolnej części pleców, szczególnie podczas stania, chodzenia i siedzenia.
  3. Wspomaganie oddychania: Pomaga w unoszeniu żeber podczas głębokiego oddychania, współpracując z mięśniami oddechowymi.

Problemy związane z mięśniem czworobocznym lędźwi:

Z powodu jego lokalizacji i roli w stabilizacji dolnej części pleców, napięcie lub ból w mięśniu czworobocznym lędźwi mogą prowadzić do bólu pleców, ograniczenia ruchomości oraz ogólnego dyskomfortu. Dysfunkcja tego mięśnia często występuje u osób, które długo siedzą, mają niewłaściwą postawę lub nieadekwatnie obciążają ciało podczas codziennych czynności.

Ćwiczenia dla mięśnia czworobocznego lędźwi

Aby wzmocnić i zwiększyć elastyczność QL oraz zapobiec dyskomfortowi i urazom, zalecane są następujące ćwiczenia:

  • Rozciąganie boczne: Stojąc lub siedząc, wykonaj pochylanie tułowia na boki, aby delikatnie rozciągnąć QL.
  • Wznosy boczne tułowia: Leżąc na boku, unieś i opuść tułów, angażując boczne mięśnie brzucha i QL.
  • Mostki: Leżąc na plecach z nogami zgiętymi, podnieś miednicę do góry, co aktywuje dolne partie pleców, w tym QL.
  • Planki boczne: Wzmocnienie ogólnej stabilności rdzenia, co pomaga w stabilizacji QL.

Regularne wykonywanie tych ćwiczeń może pomóc w utrzymaniu zdrowia dolnej części pleców, poprawić funkcjonalność i zmniejszyć ryzyko urazów.

Aromaterapia Asymetria ułożeniowa Badania obrazowe Bark Biceps Ból Ból neuropatyczny Ból nocyceptywny Ból ostry Ból przewlekły Cellulit Ćwiczenia Kegla Deska Diagnostyka obrazowa Dipy FDM Fizjoterapia kobiet w ciąży i po porodzie Gaworzenie Geriatria Hipertonia Hipotonia Kinesiotaping Kinezyterapia Kontuzja Korzenie nerwowe Kość Kości długie Kości krótkie Kości płaskie Kości pneumatyczne Kości różnokształtne Laser Lekarz traumatolog Limfa Lumbago Martwy ciąg Masaż sportowy Masaż tkanek głębokich Metoda Prechtla Mięsień Mięsień dźwigacz odbytu Mięsień kulszowo-jamisty Mięsień poprzeczny brzucha Mięśnie biodrowo-lędźwiowe Mięśnie core Mięśnie dna miednicy Mięśnie poprzecznie prążkowane Mięśnie przepony Mięśnie skośne brzucha Mięśnie szkieletowe Mięśnie wielodzielne Nadgarstek Nadpobudliwość Nadwrażliwość sensoryczna Napięcie mięśniowe Naskórek Neurologia Neuromobilizacje Niemowlę Noworodek Odruch Odruch Moro Odruch ssania Odruch wrodzony Odruchy mózgowe Odruchy nabyte Odruchy rdzeniowe Onkologia Oparzenie Opóźniony rozwój psychoruchowy Osteoporoza Pełzanie Płaskostopie Płaskostopie podłużne Płaskostopie poprzeczne Plecy okrągłe Plecy wklęsłe PNF Podciąganie na drążku Podwrażliwość sensoryczna Pompka Propriocepcja Prostownik brzucha Przysiad Rehabilitacja ruchowa Rezonans magnetyczny (MRI) Ścięgna Skolioza Skóra Skóra właściwa Stawy Stopa Techniki energizacji mięśni Tendinopatia kolana Terapia manualna Terapia narzędziowa tkanek miękkich Terapia punktów spustowych Terapia sensoryczna Terapia wisceralna Tkanka łączna Tkanka łączną galaretowata Tkanka łączna luźna Tkanka łączna siateczkowata Tkanka łączna szkieletowa Tkanka łączna włóknista zbita Tkanka mezenchymatyczna Tkanka podskórna Tkanka tłuszczowa Tomografia komputerowa (TK) Tonus mięśniowy Triceps Układ mięśniowo szkieletowy Ultrasonografia (USG) Wakcynolog Wcześniactwo Więzadła Włókna kolagenowe Włókna siateczkowe Włókna sprężyste Wyciskanie francuskie Wyciskanie sztangi Zaburzenia napięcia mięśniowego Zaburzenia rozwojowe Zaparcie Złamanie Zmysł równowagi Zmysł wzroku Zmysły Zwieracze